Makarimi Abdullah
Dulu aku naik confuse dengan Asco satu ni. Selalu tengok jenis Malaysia aja dan ingatkan var Thai ini hybrid. Mati2x aku tak tau yang varian 'thai' ini adalah species juga, coz dalam byk buku yg pernah di baca setakat ni belum pernah tunjukkan antara keduanya ini. Sekarang Alhamdulliah kedua2xnya aku ada dan kedua2xnya pernah menang masuk orchid competition. Dipaparkan disini buat tatapan pengunjung untuk melihat apa yang aku maksudkan disini. Beza ketara pada keduanya ini, varian 'M'sia' lebih kecil petal dan sepalnya serta nipis seperti translucent, manakala var. 'Thai' lebih tebal petal dan sepalnya, nampak keras gitu bunganya. Dari segi warna pun var. 'Thai' lebih terang, ini kira nasiblah...maybe aku dapat yg colour lebih cerah untuk var. 'M'sia' ni. Tak ada pula close-up untuk kedua gambar ni...dulu tak pernah terpikir nak ambil close-upnya. InsyaAllah musim akan datang akan di ambil close-up picture untuk Asco ni.


Antara dua ini, aku prefer colour dari var 'thai' yang lebih menyerlah, cuma pokoknya masih kecil, jadi tak dapatlah nak 'outstanding' macam 'Malaysia' nyer varian ni.
InsyaAllah next time akan aku paparkan pula Rhyncostylish retusa var. Malaysia, Thai & Vietnam/Myanmar...skg semua sudah dalam koleksi, cuma nak kena cari balik album2x gambar yg lama dalam PC ni. Byk sangat nak kena filter out. Apa pun aku akan cuba utk paparkan di sini nanti.
Labels: edit post
0 Responses