Makarimi Abdullah
Seperti yang dijanjikan pada update yang lalu dan setelah mencari file-file yang 2-3 tahun lepas dapat juga dipaparkan tajuk ini. Akan tetapi saya tak dapat paparkan close-up untuk kuntuman bunga satu persatu. Cuma yang ada di sini close-up picture secara rambang jambangan bunganya.
Dalam pada itu ada 2 variasi dari Thailand, akan tetapi gambarnya tak dapat di kesan lagi, jadi di sini akan dipaparkan cuma 3 variasi dari setiap negara. Variasi 'alba' akan di update untuk next post.
Agak sukar sebenarnya untuk membezakan antara ke tiganya jika tak dapat lihat 'the real flower', jadi next time musimnya saya akan ambil close-up yang terbaik untuk tatapan pembaca blog ini.
Dari segi texture bunga juga amat berbeza untuk variasi ke tiga2x negara ini melalui pemerhatian saya, begitu juga dengan daunnya, yang mana texture daun dan bunga dari variasi Myanmar lebih besar dan keras serta lebih bulat.
Manakala variasi 'Thai' yang saya paparkan di sini daunnya lebih panjang dan tirus serta nipis. Form bunganya agak lebih bulat begitu juga lips pada bunganya. Lagi satu variasi 'Thai lebih banyak 'spot' dan terang pada bunganya serta lips nya yang lebih panjang, daunnya pula keras dan sederhana panjang.
Variasi Malaysia pula daunnya hanya sederhana panjang serta bunganya antara lebih panjang begitu juga lips nya.
Ini serba sedikit pemerhatian dan pengalaman saya, sejak sekian lama menanam orkid genera ini.

Sekilas pandang jika tanpa bunga bagi variasi 'Myanmar' ia umpama Rhyncostylis gigantea atau pun Rhyncostylish (gigantea x retusa). Ramai taiko2x yg pertama kali melihat bunga ini mengatakan ia hybrid antara retusa + gigantea, mana mungkin, sebab saya sendiri beli orkid ini secara timbang kilo bukannya yang dah siap ditanam. Ambil pun dari importer dari Thailand.
Dipaparkan di bawah ini apa yang saya maksudkan antara variasi ini.

Labels: edit post
0 Responses