Makarimi Abdullah
Here are a few rarely seen collections in orchid show especially in Malaysia but you can see in OdD or/and OrchidCraze. Many reasons why many people not growing these orchids in their garden, either it is very difficult to get the plant here, they are less intention to these species or may be due to not so many people know that species can grow and flower in Malaysia. Here I share some of its, maybe can give a guidelines or references to you, so you add to your collection in the garden. 
For us we like to do trial and error. Even we do trial and error, we study their habits first...and other reason  is we dare to fail! There are many more coming soon...and some of the orchids here we got from WOC 2011.

Ini adalah beberapa koleksi orkid yang jarang dapat di lihat di pameran orkid, terutamanya di Malaysia. Ini mungkin kerana ramai yang tidak tahu mengenai spesis ini, kurang pendedahan atau mungkin juga ramai yang tidak tahu spesis ini boleh di tanam dan berbunga di sini. 'Post' kali ini, OdD ingin berkongsi beberapa spesis yang telah berbunga di OdD dan/atau di OrchidCraze. Mungkin boleh di jadikan panduan bersama untuk menambah koleksi yang sedia ada.
Bagi OdD dan OrchidCraze, kami suka mencuba sesuatu yang baru dan pelik. Apapun alasannya kami berani untuk gagal! Walaupun begitu kena lah 'study' habitat nya juga ;-) Banyak lagi yang akan menyusul selepas ini, dan ada antaranya koleksi ini kami dapat dari WOC 2011.

Rodriguezia batemanii

Close-up: Rodriguezia batemanii
Encylia oncidioides
Encyclia profusa

Close-up: Encyclia profusa

Close-up : Encyclia prismatocarpa

Encyclia prismatocarpa

Chysis limminghei

Laelia rubescens

Rhyncolaelia dgibyana

Trias picta

Trichocentrum carthagenence

Trichocentrum lanceanum

Catacetum denticulatum

Epidendrum paniculatum

Close-up: Epidendrum paniculatum

Catacetum tigrinum

Rudolfiella picta
Coryanthes speciosa
Coryanthes verrucolineata
Thunia bensoniae
Stanhopea candida
Cynoches cooperii
Angraecum eichlerianum
Schromburgkia undulata

Try something different today, you may find it oddly satisfying ~ unknown
7 Responses
  1. ini orcid tempatan atau luar negeri? pelik dan unik bunganya....berkenan la tgk Chysis limminghei dan Cynoches cooperii tu..kaler bunga yg menarik. ape pun thanks for sharing....


  2. MillFa> Semua orchid species ini dari luar negara, tetapi boleh di tanam dan berbunga di Malaysia. Jika ingin mencuba species yang luar dari kebiasaan boleh lah mencuba species2 ini. Ini sebagai panduan untuk menanam orchid species yang cantik dan berbeza dari yang boleh di dapati dr hutan negara kita. Kedua2 species yg MillFa suka tu...amat mudah di tanam, tetapi agak sukar untuk di beli dr nursery biasa.


  3. Ron Says:

    Beautiful series of photos. Really like that white Stanhopea.


  4. Ro> Thanks for your comment. I also like the Stanhopea , but I cannot plant all of this species in my garden. Just have few, hot to warm species.


  5. nurull Says:

    apakah berbezaan antara cymbiduim tempatan dgn luar negara?saya lihat jenis yg biasa terdapat di malaysia berbunga kecil...tapi yg ada di luar negara bunganya semua besar saiznya.adakah cymbidium yg berasal dinegara sejuk boleh sesuai di tanam di malaysia?


  6. nurull Says:

    apakah berbezaan antara cymbiduim tempatan dgn luar negara?saya lihat jenis yg biasa terdapat di malaysia berbunga kecil...tapi yg ada di luar negara bunganya semua besar saiznya.adakah cymbidium yg berasal dinegara sejuk boleh sesuai di tanam di malaysia?


  7. Nurull> Cymbidium ada 65 jenis yang direkodkan seluruh dunia, Malaysia ada dlm kurang lebih 11-13 jenis, kesemuanya berbunga kurang lebih sama besar saja (3-4)cm. Tidak lah besar. Species yang dlm negara ni memang itulah saiznya. Byk species dr luar negara (terutamanya dr tempat sejuk/ tanah tinggi) mempunyai bunga yang lebih besar. Termasuklah cymbidium hybrid (yg besar-besar) yang banyak di jual di Cameron Highland. Hanya di tempat sejuk bunga ini sesuai di tanam dan berbunga, jika di tanam di kawasan rendah/panas pokok mungkin boleh hidup tapi tidak akan berbunga. Jika pokok tersebut tidak boleh tahan dengan perubahan cuaca ia akan mati.