Makarimi Abdullah
Pada paginya setelah ke ladang utama Chom Orkid, kami di bawa pula ke 3 lagi ladangnya. Sistem ladangnya cukup kemas dan teratur. Terpegun sungguh! Sistematik! Kualiti orkid-orkid nya juga amat sihat dan memenuhi world standard. Nak cari cacat sikit pun susah pada daun-daun orkid malah pada akarnya pun susah... pendek cerita 'everything perfect!!!' Dari akar ke pucuk...memang cukup cantik dan segar. Atas alasan ini mereka dapat mengeksport orkid-orkid ini ke luar negara. Di fahamkan sewaktu rombongan kami datang ke sini, ada banyak pesanan dari Jepun, sampai ada antara kengkawan yang nak beli satu pokok pun tak nak di lepaskan...katanya dah di tempah. Sadis sungguh ;( Tapi apa nak buat orkid dia, duit kita...kalau dia tak nak bagi nak buat macam mana...dan duit kita pun dah tak laku,,,huuhuu

After we visited through the main nursery at their backyard, Mr Chom son take us to their  other farms...another three, which is located near by their house. WOW...that is the first word I can say...really high standard. Systematic! Really difficult to find any weakness/ sickness at their orchid plants. PERFECT!!! From roots to the young leaves...everything looks so healthy and green. From that reason, that why they can export their orchids around the world. Before we  arrive at their farm, he said they already got an order from Japanese customer, so our friend cannot even buy any plant from that batch...so pity ;( So my friend just take a look ....just look cannot buy haa!


The main gate of the farm

Side view of the farm

Rows of young orchids for export

Jika di lihat dari keseluruhan ladang dan keadaan sekelilingnya...semua nya berada dalam keadaan yang amat teratur. Suasana di dalam ladang juga mempunyai kelembapan yang cukup tinggi...di fahamkan RH% mesti (70-80)% dengan kadar siraman 3 kali sehari. Jadi yang nak tanam vanda ni...kena fahamlah yer...jika setakat siram sehari sekali tak payah dok harap lah pokok nak hijau dan segar macam dalam gambar ni...OdD memang tak mampu nak buat macam ni, maybe peminat di luar sana mampu untuk buat begini...jadi boleh lah OdD tumpang tengok ;)

If we can see from the picture, the farm looks so need, everything in good manner. Here, the environment also so humid...RH% is ~ (70-80) % and must watering the plant 3 time per day except in rainy day. So if you want to plant the Vanda and allied hybrid...you need consider this thing in high priority! Another tips that they share with us. OdD cannot manage to do that at this moment...How about you? Ask yourself.


Healthy roots and leaves

Really need and systematic
The healthy rooots


Jika di lihat pula keadaan permukaan di bawah nya...di letakkan pasir sungai...mudah untuk buat maintenance dan juga kelembapannya dapat di kawal dengan mudah. Selain itu senang juga nak elakkan rumput dan semak samun ...mudah untuk dibersihkan. Yang ini, memang OdD dah praktikkan dah lama di tempat OdD! Jadi peminat-peminat orkid kat luar tu...boleh lah tiru sistem ni pula! Tips lagi ni....Ada banyak lagi nak cerita ni...rasa panjang pula nak tulis kat sini...tunggu post akan datang pulak yer ;)

As we can see from the picture, below they just put the river sand, it is easy to control the humidity; and the sand always moist. Another factor is, ease to control from grass and weeds. That is what i already practiced since I growth my first orchid. Another tips OdD shared here. So many thing to write...so many thing want to share...but I think this post is too long...so wait for another post ;) adios!

The whole area of the farm covered by the river sand and always moist
Garden are not made by sitting in the shades ~Rudyard Kipling (1835-1936)
2 Responses
  1. 依之汉 Says:

    Kekadang perlu juga yea melawat ladang orkid luar negara bagi membandingkan ia dengan ladang orkid di Malaysia. Baru lah kita tahu ditahap mana ladang orkid kita.

    Terhibur saya membaca lawatan saudara. Teruskan lagi usaha menulis kerana ada yang membaca. :)


  2. I Wong> Memang perlu melawat ladang di luar neagara, selain melihat kita dapat belajar sesuatu yang baru di sana. Mungkin kita dapat pelajari ilmu baru dan dpt di aplikasikan kepada persekitaran kita di sini. Itu yg OdD praktikkan. Memang benar...kita dapat tahu di mana tahap kemampuan kia dlm pengurusan ladang.Apa yg OdD dapat...sedikit sebanyak dapat di perbaiki kelemahan yg sedia ada.

    Terima kasih atas sokongan dan komen saudara ;-)