Makarimi Abdullah
Maaf lama betul tak 'update' blog ni. Sibuk dengan pelbagai perkara dan memberi ruang untuk diri berehat seketika kerana kehilangan seorang lagi ahli keluarga yang kembali ke Rahmatullah.
Ok bersambung semula...setelah melawat ladang orkid sekitar Nakhonphatom rombongan OdD bertolak balik semula ke Bangkok. Dalam perjalanan pulang, sempat lagi singgah di Chulee Orchid Nursery. Chulee ini anak kepada Mr Adisak, jadi tempat dan 'environment' ladangnya tidak jauh bezanya dari ladang bapanya. Sekali lagi memang banyak vanda dan allied hybrid di sini dan tempatnya masih di sawah padi. Habis memebeli belah dan melawat ladang ini, kami terus pulang ke Bangkok.

So sorry for late update this entry. I'm busy with many thing and co-incidentally I lost my brother last week. So, I take some space to rest and recover myself.

Ok...back to story....after we visited the orchid farm around Nakhonpathom, our group will go back to Bangkok. On the way back, we stop over to Chulee Orchid Nursery. FYI Chulee is Mr Adisak's daughter, so the orchid she sell and the nursery environment is same with her father nursery . Nothing special for me...so just visit and no more shopping. Then we directly go back to Bangkok.


 Di Bangkok, rancangnya nak membeli-belah di Chatuchak...tapi malangnya tidak di buka pula, kerana hari yang OdD sampai tu...dah hari Isnin. Hari Isnin pasar ini memang di tutup dan cuma dibuka semula petang Selasa untuk jualan orkid. Aduh...melepaslah...coz pagi Selasa rombongan OdD dah kena pulang ke Malaysia. Jadi kesempatan yang ada petang Isnin tu cuma sempat melawat 'Siam Orchid Center' saja. Tempat ini terletak berhadapan dengan pasar hari Chatuchak, cuma lima minit berjalan kaki dari pasar hari tersebut.
Selasa pagi...sempat juga kami meredah ke pinggir Bangkok untuk ke tempat jualan orkid dan perhiasan taman...tak ada yang menarik dan berkenan di hati...jadi rombongan OdD terus pulang hampa. 

So in Bangkok, we planed want to shopping at Chatuchak market...but bad news, Chatuchak  market is closed for that day (Monday). This market only will open back on Tuesday evening for orchid sale. So we just go to Siam Orchid Center which is located just 5 minutes walking distance from Chatuchak market.  Just shopping a few and then we back to our hotel. Tuesday morning... we went to some place outskirt Bangkok, which selling the garden accessories and plants , and we cannot found any interesting orchid...so sad. We end our adventure here.

Siam Orchid Center...just 5minutes walking distance from Chatuchak market

Dendrobiums for sale...

Cattleyas for sale...

Just a small space...but a lot of orchid varieties

More orchids for sale

Kassem Boonchoo Orchid Nursery...just 5 minutes walking distance from Siam Orchid Center


Apapun pengembaraan orkid di Thailand banyak meninggalkan kenangan indah...jika tak ada hobi ini...sure tak sampai tempat-tempat ini. OdD akan kembali menerjah dan meneruskan pengembaraan orkid di Thailand suatu hari nanti  dan sudah pasti akan di muatkan di sini. Thailand...kami akan kembali ke sini nanti!

Whatever it is...Thailand orchid adventure gave us a million stories and sweet memories. Thailand..we will comeback!

Sow a seed and the earth will yield you a flower.
Dream your dream to the sky and it will bring you your beloved. - Khalil Gibran
2 Responses
  1. rajdhillon Says:

    Makarimi,
    Very sorry to hear of your loss. My thoughts are with you and your loved ones.
    raj.


  2. Raj> Thanks for you condolence...I really appreciate it.