Makarimi Abdullah
Jalan-jalan cari orkid di Bangkok bersambung lagi. Setelah penat membeli belah di Jatuchak Market dan Siam Orchid Center, rombongan OdD sempat juga melawat Orchid Show ini. Ia secara kebetulan dan tanpa di rancang.
OdD sendiri tak perasan yang ianya berlangsung ketika lawatan OdD di Bangkok ini, secara kebetulan dan memang rezeki OdD. Senyum sampai ke pipi.

Biar saja  gambar yang berbicara...Cukup untuk kali ini, nanti OdD sambung lagi menulis.


Orchid Show @ Siam Paragon, Bangkok
Elephant...Iconic to Thailand
Mannequins...welcoming you at entrance of Siam Paragon
Purple mannequin with the with swan...really impressive

Elegant mannequin

Beautiful red mannequin

White swan...so realistic
More white swan made from phalaenopsis orchids

The White peacock

Stunning peacock made from white phalaenopsis orchids.

Will be continue...
Makarimi Abdullah
Ini sambungan dari edisi lalu....Hari yang sama sampai terus ke Jatuchak selain ke  Siam Orchid Center. Lokasi Jatuchak ini cuma seberang jalan saja dengan Siam Orchid Center tu...so jalan kaki jerlah...

This update is continue from previous update regarding my visit to Bangkok last June. The same day I arrived Bangkok, I went to Siam Orchid Center and the Jatuchak market. Jatuchak market just opposite from the Siam Orchid Center, 5 minutes walking distance.

Jika anda seorang peminat orchid dan nak shoping orkid macam pasar basah memang kena datang ke sini...destinasi wajib! Tapi kena ingat....untuk pasar bunga-bungaan cuma pada hari Rabu dan Khamis...hari-hari lain, lain pula barangan yang di jual. Ada juga orkid dan tanaman yang dijual pada hari yang lain...cuma tidak lah sebanyak pada hari Rabu dan Khamis ni.

If you are orchid collector and want to shopping the cheapest orchids...this is the place. The place you cannot miss it!!! Must visit! But watch out, the orchids, ornamental plants  and gardening materials only open on Wednesday and Thursday. Other days are for another items...but you still can found a few sellers only.

Seperti biasa, kalau dah banyak sebegini...jadi rambang mata dibuatnya, OdD cuma beli beberapa jenis yang 'special' di mata saja. Yang banyak belinya...teman yang OdD bawa....wah meriah sungguh...penuh coach yang di sewa tu. Memang enjoy dan berbaloi 'shopping' orchid di sini.

As usual, too many orchids...too many choices, don't know which one to buy. So needs to make a right choice to buy...otherwise over budget ;(


Jika anda nak merasai 'shopping' orchid macam yang OdD katakan dan tak berkesempatan nak ke Bangkok...meh ikut OdD ke acara tahunan seperti di bawah ni. OdD bolehlah nak tolong 'adjust' macam mana nak bawa balik... cuma kena pergi sama waktu dengan OdD lah....kalau waktu lain susah lah nak tolong.

If you still want to gets the experience in Jatuchak but don't have time to go or over your budget; you can join me to go to Agricultural Fair 2013. I can help you, but you must go to that place at the same date with me.

OK details acara yang dimaksudkan adalah seperti di bawah...dan selebihnya perjalanan di Jatuchak biarlah gambar yang berbicara ;)

Here are the details about the event and the rest are my experience in Jatuchak market, let the pictures talk ;)


The National Agricultural Fair 2013

Venue:
Prince of Songkla University , Hatyai, Thailand

Date:
9th - 20th August 2013

Note:
I will visit this Agro show on 9th August/ 10 August. A lots of plants especially orchids are for sale, and it likes orchid heaven ;) To read more about my experience over there you can read here, here and here. For more information regarding this event you can contact me. I really appreciate if i can help you.

If you cannot join this event, you can join me to get the exciting experience by visiting the orchid farms in Bangkok this December 2013. Shopping the orchids until you tired!!!

Jathuchak market

My friend 'kakak' bargain orchids and ornamental plants ;)

Local species orchids

Dendrobium parishii

Paphiopedilum sp and the stag-horn fern for sale
Vanda sp
Colorful dendrobiums...hard to choose the good one
  
Tillandsia xerographica...big plant...small money ;)

More tillies

Cycads??? not so sure...but really beautiful leafs
Bromeliads...so colorful

Red chilies anthurium

White anthurium

Varigated fern
New hybrid mutation Ixora
Cycads...heavy but pay for thin money ;)
Interesting local fruit...sweet and sour I like it ;) Don't know the scientific name...but northern people of Peninsular Malaysia call it 'buah muyu'

Mushrooms????

It just artificial mushrooms for your garden ;)

 The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes, but in having new eyes ― Marcel Proust







Makarimi Abdullah
Banyak yang OdD ketinggalan untuk 'update' blog ini sejak beberapa bulan yang lalu. Terlalu sibuk dengan pelbagai perkara di pejabat dan kerja sendiri. Namun sempat juga jalan-jalan makan angin dan cari orkid, cuma tak kesempatan nak update blog kerana keletihan ;(
Perjalanan ke Bangkok, Thailand ini adalah secara kebetulan dan tanpa perancangan yang rapi. Hasrat untuk menolong kenalan untuk persediaan beliau menyertai Floria 2013 di Putrajaya, telah membawa OdD ke Bangkok ini buat kesekian kalinya. 

OdD pergi ke Bangkok ini pada 5 Jun 2013 yang lalu, perjalanan darat menggunakan 'VIP muslim coach', yang mana mengambil masa perjalanan sepanjang 10 jam dari Padang Besar, Perlis. Kali pertama pergi ke Bangkok menggunakan jalan darat....begitu mengujakan. Kos pun begitu murah serta selesa, tambahan pula dapat merasai perjalanan jauh 'tanpa TOL' di jalan 6 lorong di Thailand. Dulu hanya merasainya untuk ke Hatyai sahaja, tapi kali ni...menepuh perjalanan lebih kurang 800km...berbaloi. Betullah kata orang Thailand boleh buat jalan tanpa tol...ermmm Malaysia bila lagi erk??? Harap menjadi kenyataan nanti... ;( Perjalanan bertambah seronok kerana pemandu juga seorang muslim, jadi bab solat, penginapan dan makan minum tak perlu risau, tanpa was-was melantak ajer sepanjang perjalanan pergi dan balik... syoq giler ;)

Ok berbalik kepada cerita cari orkid ni...dah sampai Bangkok tempat pertama di tuju tentulah Siam Orchid Garden....cuma mencari kelengkapan perkebunan memang lengkap segalanya dan dah tentunya orkid tak payah nak cerita panjanglah...gambar akan menceritakan segalanya. Habis 'shopping' di sini...terus ke Chatuchak....jualan borong tanaman hiasan...dah jual macam sayur semua pokok hiasan. Siap duit saja nak beli....hahahaaa

Tentu ramai pelawat di sini bertanya, kenapa tak ke kebun orkid sekitar Bangkok saja yer....jawapannya mudah...tak cukup masa!!! Jadi rombongan OdD hanya sempat berjumpa beberapa pengusaha kebun di Bangkok dan buat order dari mereka di sini...kerana kebetulan juga banyak pengusaha turun ke Bangkok untuk 7th Siam Paragon Orchid Show, orchid show ini akan di ceritakan untuk post seterusnya.

Bila dah berjumpa dengan pengusaha-pengusaha kebun orkid  di Bangkok ni, maka...perancangan nak datang melawat kebun mereka ni telah di rancang rapi. Tentu syoq kan kalau boleh pergi kebun dan 'shopping' orkid sepuasnya ;)  Nak ikut tak? Kalau nak ikut...ini serba sedikit info lawatan yang akan OdD anjurkan untuk ke sana nanti. Maklumat lanjut akan di kemas kini dari masa ke semasa.

Lawatan ke kebun Orkid sekitar Bangkok

Tarikh:  Cuti sekolah bulan Disember 2013
Masa bertolak pergi/ balik:  waktu malam selepas Maghrib
Tempat berjumpa: Padang Besar, Perlis
Tempoh lawatan: 5 hari dan 7 malam (2 malam bertolak pergi dan balik)
Tempat lawatan: 4-6 kebun orkid sekitar Bangkok (4 hari) dan sehari pusing-pusing Bangkok
Tempat tinggal: Hotel Muslim di Bangkok
Pemandu: semuanya muslim
Pengangkutan: Super VIP coach
Anggaran harga (per head):  RM1700 - RM1800 (pengangkutan dan tempat tinggal - makan tanggung sendiri)(harga hanya anggaran awal, akan dimuktamatkan....ianya tak akan lebih dari harga yang dipaparkan di sini)
Jadi kalau nak borong orkid sampai letih bolehlah join rombongan OdD ni...bab nak bawa masuk ke Malaysia, OdD akan bantu. Maklumat lanjut...contact lah OdD senang nak cerita.
Dah umum awal-awal ni...jadi bolehlah buat perancangan awal. 

Stop bab ni...kita enjoy tengok gambar pulak ok ;)











The world is a book and those who do not travel read only one page  ― Augustine of Hippo