Makarimi Abdullah
Salam,

Alkisahnya di OdD: Orkid yang berbau wangi di waktu malam

Berbau wangi pada waktu malam! Ramai bagi kebanyakan kita terutamanya yang tinggal di kampung pasti akan teringat sesuatu yang amat menakutkan...ahaaa 'Langsuir' atau mungkin 'Pontianak???'! Mungkin benar, mungkin tidak! Bagi yang pernah ada pengalaman pahit tentu faham apa yang dimaksudkan. OdD tak mahulah cerita bab ini. Tetapi nak cerita tentang orkid yang berbau wangi pada waktu malam!
Memang benar...ada orkid yang berbau wangi pada waktu malam! Kebiasaannya bunga yang berbau wangi waktu malam ni berwarna cerah seperti warna putih atau putih kehijauan. Ini bagi membantu deria serangga  pada waktu malam yang gelap selain baunya.

Ramai yang sedia maklum, bunga sundal malam (Polianthes tuberose) akan berbau wangi menjelang senja. Begitu juga dengan beberapa genera orkid yang menghasilkan bau yang wangi menjelang senja. Antara genera yang dimaksudkan adalah Brassavola dan Angraceum. Jika anda peminat tegar orkid dan dalam koleksi anda mempunyai orkid yang berdarah Brassavola dan
Angraceum jangan berfikiran yang pelik-pelik yer ;) Itu datangnya dari koleksi bunga orkid anda ;)


Gambar di bawah merupakan contoh-contoh orkid dan silangannya yang berbau wangi pada waktu malam. Lady of the night contohnya...mempunyai wangi yang amat kuat pada waktu malam...jadi jangan merasa pelik dengan perkara ini.
 
Brassavola nodosa (Lady of the night)

Brassavola perrinii
Brassavola Jiminy Cricket is a hybrid between Rhyncholaelia digbyana X Brassavola nodosa (Lady of the Night)
Brassavola David Sanders is a hybrid between Brassavola cuculata X Rhyncolaelia dgibyana

Angraecum Lemforde White Beauty is a hybrid between Angraecum magdalenae X Angraecum sesquipedale
 
Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand ~ Neil Armstrong
0 Responses