DPF
Salam Sejahtera,

Gambar di bawah merupakan pokok Laelia spesis yang baru dibeli seminggu lalu. Media yang digunakan oleh penjual adalah sabut yang dipotong kuib. Pokok ini amat sihat.  Ia diletakkan dibawah bumbung bagi mengelakkan terdedah kepada air hujan. Ini kerana, kelembapan melampau andai dibiarkan berlarutan akan merosakkan akar pokok tersebut. Selang seminggu berada dalam jagaan, telah kelihatan pembentukan kulat putih (white spores).



Media telah kehilatan pembentukan kulat putih (white spores)

Untuk mengelakkan keadaan yang lebih parah, pokok ini perlu ditanam semula. Langkah pertama adalah dengan mengeluarkan pokok dari pasu asal dan semua  kuib - kuib sabut perlu di buang.

Pokok yang telah ditanggalkan dari pasu
OdD amat bernasib baik, kerana kulat putih tidak membiak sehingga lebih ke dalam pasu, sebalinya hanya berada di permukaan media sahaja. Syukur, jika tidak harapan amat tipis untuk pokok ini di selamatkan. 

Kiub - kiub sabut telah di buang dari pokok
Ketika proses untuk membuang sabut, didapati ada sebahagian akar telah rosak. Sekali lagi OdD bernasib baik, kerana tidak banyak yang rosak dan masih banyak juga akar yang masih segar dan aktif.  Pada waktu pemindahan pokok tersebut dilakukan, media masih dalam keadaan yang basah. Hanya akar yang rosak sahaja yang dibuang dan akar yang masih segar dan aktif di biarkan dalam keadaan sedia ada.

Pokok telah siap di tanam semula di dalam pasu tanah liat
Inilah keadaan pokok selepas ditanam semula. Pokok ini diletakkan semula dibawah teduhan yang berbumbung. Pokok ini akan biarkan selama 2 hari tanpa siraman bagi memastikan keratan akar yang dipotong betul-betul kering untuk mengelakkan jangkitan kulat dan bakteria.

Ini adalah kebiasaan yang OdD praktikkan. Andainya pokok berkenaan tiada jangkitan kulat atau penyakit lain, panjang lah umur pokok tersebut. Apa yang akan terjadi selepas ini adalah diatas risiko sendiri. Kebiasaanya, untuk pokok yang OdD 'repot',  pokok tersebut akan dibiarkan selama 2 hari tanpa siraman. Seandainya hendak di aplikasikan baja kepadanya, ia perlulah pada kepekatan yang lebih rendah daripada yang di syorkan, sekitar 25%-50% sekali dalam seminggu. Jika disiram sebolehnya elakkan air bertakung didalam kelongsong anak (sheath). Ini boleh menyebabkan anak pokok baru tersebut mati disebabkan takungan air. Sekiranya air yang mengandungi cairan baja bertakung didalam kelongsong tersebut, anak pokok tersebut akan lebih mudah mati.


p/s ; setiap perkara ada risikonya.. :)


It doesn't matter how beautiful your theory is, it doesn't matter how smart you are. If it doesn't agree with experiment, it's wrong ~ Richard P. Feynman
0 Responses