Makarimi Abdullah
Telah lama merancang agenda ini, sejak dari tahun 2008. Malah pada tahun tersebut tiket pun telah di beli. Last minute terpaksa di batalkan kerana demonstrasi jalanan yang menyebabkan lapangan terbang ditutup. Rancangan terpaksa dibatalkan....aduh penat juga lah nak dapatkan wang dari syarikat penerbangan. Tahun 2009 sekali lagi di rancang perjalanan ke Bangkok...sekali lagi juga terpaksa di batalkan kerana demonstrasi jalanan...Tahun 2010 rancangan di buat sekali lagi....namun tetap di batalkan kerana alasan yang sama. Mungkin perancangan selalu bertindih dengan geng baju merah dan baju kuning di sana ;-p Tidak putus asa dengan perjalanan yang selalu terbatal, kali ini tahun 2011 perancangan dilakukan dengan rapi...rancangnya nak ke  pertandingan dan pameran orkid di Rose Garden....terbayang sudah di mata...segala bentuk dan rupa pertandingan tersebut ...malah wish list pun dah di buat, malangnya sekali lagi perancangan terpaksa juga di batalkan kerana  banjir pula ;-(  Banyak kali merancang tapi tak pernah terlaksana rancangan ini.

OdD planned this trip very long time ago, since 2008. On that year, OdD and friends already bought the ticket to Bangkok. The day we want to depart,  the airport closed due to street demonstration. So on 2009 we planned again...and again street demonstration. 2010, once again we planned to go there and again the street demonstration ...so we canceled. Every time we planned always clashed with either the red t-shirt group or yellow t-shirt group lol ! We never give-up...so on 2011 we plan since early of the year, that we want to go to Orchid Show in Rose Garden,,,and once again we need to canceled because of flooding ;-( So many time but we always fail to arrive Bangkok,  due to co-incident thing happens.

Jadi tahun ini secara 'ad-hock' terus beli tiket dalam tempoh cuti yang pendek minggu lepas dan terbang ke Bangkok. Perjalanan kali ini memang semata-mata ke ladang orkid di Bangkok dan sekitarnya, dan segala jadual perjalanan di rancang oleh teman persatuan orkid di Pulau Pinang ni, jadi senaglah tak payah susah-susah nak budget masa, tempat tinggal dan macam-macam lagi, just bawa diri dan RM di tangan.  Jalan-jalan cari orkid ini di rancang untuk 5 hari empat malam, jadi banyak lah nak diceritakan di sini.

So this year, no more planning, just ad-hock plan we go to Bangkok, purposely just to visit the orchid farms there (surrounding Bangkok). FYI, all the orchid farm are situated outside Bangkok, and the nearest farm is around 50 kilometers) Everything just depend on our friend in the society to arrange it for us. Time schedule, transportation and many others are arranged by them, so my friends and me just bring my body and money lol! They planned the trip for 5 days and 4 nights...more than enough to visit the orchid farm...and more than enough to spend all our money ;)

Land transport during our stay in Thailand...comfortable!!!
Hari pertama sampai, hari dah malam...jadi cuma merasa 'adventure' dengan hidangan di sana. 'Adventure'nya sebab yang mengatur segala acara termasuk makanan adalah rakan non-muslim...jadi faham-faham sajalah. Apapun OdD dan rakan-rakan ucapkan jutaan terima kasih kepada mereka kerana memahami situasi kami sebgai seorang muslim.  Habis cerita bab makan....masuk bab orkid.


First day we arrive...is at early evening, nothing much to do, we just go for dinner. The 1st dinner over there is so adventure for us. You know the people who planned the trip is non-muslim, so we do not have many choices. We just eat some seafood and veggies. What ever it is, thanks so much to them, because they can understand us very well ;) End of food story...then orchid.


Somboon Seafood...our first dinner in Thailand
Crab cooked with curry spice...the famous menu in Soomboon Seafood
Thailand memang terkenal dengan orkidnya...jadi kat Airport pun memang disambut dengan orkid. sampai dekat 'conveyer' tuntutan bagasi pun di hias dengan orkid. Di Singapore pun sama juga, cuma tak adalah di hias pada conveyer bagasi. Di Malaysia?...Ada juga di KLIA, tak adalah grand sangat sperti di Thailand. Ok lah tu lebih baik ada dari tiada. Cerita orkid lagi?...Coming soon ;-)

Thailand very famous with  their orchid...so even at the conveyer baggage claim also have orchid decoration. So beautiful ! Even in Singapore the airport they decorated with the orchids, but not at the conveyer system. In Malaysia? also have lol; at conveyer system in KLIA. Not so many...but it is ok than never ;-) More orchid story? Coming soon ;-) 

Baggage claim...decorated with Phalaenopsis orchids

A journey of a thousand miles must begin with a single step ~ Lao Tzu
Labels: edit post
4 Responses
  1. ahmadyusof Says:

    Wow...bestnya Makarini.

    Tak sabar ..nak tengok gambar- gambar orkid di sana.Banyak tak beli orkid..?


  2. Long trip, you sure have the Orchid bug. :)
    Cher Sunray Gardens


  3. ahmadyusof> Akan di update sedikit demi sedikit ;-) sabar yer ;)


  4. Cher> Nice trip and so adventure for me and friends ;) I bought some ;)