Makarimi Abdullah
Dah lama tak sambung cerita ni. Rasa terpanggil untuk menyambung semula bila di minta oleh rakan -rakan OdD. Sebelum diteruskan, perlu diingatkan ini adalah cara OdD tanam, ia sesuai dengan tempat, cara dan masa yang diluangkan OdD untuk orkid jenis ini. Mungkin ia berbeza dengan orang lain. Kenapa perlu diingatkan begini..kerana OdD tak mahu dipersalahkan jika ada yang meniru cara ini tapi tidak berjaya. Menanam orkid perlu try and error...jadi setelah banyak kali cuba selama beberapa tahun, cara inilah yang paling sesuai dengan tempat, cara dan masa yang terhad yang OdD boleh luangkan kepada orkid- orkid kesayangan OdD ni. Ok. Apa yang diperlukan? 

It is quite long time OdD not continue this post title. Many of my friend ask me how to replant this kind of orchid, so I make this post. Before I continue just to remind you, this is my way! Maybe this way really different from others! It is OK for my condition , time and place. Just to remind, hope nobody blame me if they tried and not success with this way. Planting orchid needs TRY AND ERROR! So what do you need?

What you need to replant your orchid



 1.Your catasetum orchid
 2. Gardening soft twist tie
 3. Cutter (sterile) 
 4. Fern bark


Pokok perlu di buang akarnya semua jadikan 'bare root plant', tapi jika masih ada akar yang aktif atau baru elok di biarkan saja, sebab orkid jenis ni ada tempoh 'dormant' nya. Jika nak tunggu akar yang baru lambat pula nanti.  

You should remove all the roots from the cane,  make it bare root cane, but if there any new roots and active roots...just leave it there. This kind of orchid is quite difficult to growth new root, because it have dormancy time. So if the new roots already there, it will fasten the growth of this orchid.

Cut all the roots - cane with bare root


Sediakan fern bark/ atau tunggul kayu. Letakkan sphagnum moss yang telah di basahkan di atas fern/ kayu. 

Prepare your fern bark/ old wood. Put a small portion of sphagnum moss on that (see picture).

Fern bark with sphagnum moss


Letakkan 'cane' orkid di atas moss ini, yang mana kedudukan tundun/ pangkal 'cane' berkedudukan kurang lebih 1 inch (lihat gambar). Kenapa tak letakkan saja dekat dengan pangkal? Ini untuk elakkan 'cane' rot jika siraman terlalu kerap yang menyebabkan moss terlalu basah.

Put your orchid cane on the moss, which is the position is 1-inch from the root (see picture). Why like this? It is to prevent from rot, if somehow you over watering, the the moss are too wet.

Put your orchid on the sphagnum moss

Tie-up your orchid

The root near to sphagnum moss and tie-up



Akhir sekali, ikatkan dengan kemas 'cane' pada fern/  kayu dan siap! Gantungkan pada teduhan 50%. Mudah kan ;) Selamat mencuba!!!

Then, lastly, just tie up the gardening cable to the fern/ old wood. Finish! Hang up the plant under 50% shade. Simple is it ? Good Luck!!!


Hang your orchid under 50% shade

The single cane of catasetum with new growth on the fern bark after 3 month

The new growth of catasetum on the old wood after 3 month


# Dormancy time for catasetum - manifested by the withering and loss of foliage

 How fair is a garden amid the trials and passions of existence.  ~Benjamin Disraeli
Labels: , edit post
Reactions: 
5 Responses

  1. Antonio Says:

    Very didactic assembly, the Catasetum is perfectly acclimated.
    greeting!!


  2. Babes Says:

    Salam Tn,sori sy guna BM, bkn apa sy lbh selesa guna BM.
    Asalnya Catasetum tu dlm pasu kan? Kalau nak replant blk kat pasu mcm mn ya? Blh kluarkan post utk replant dalam pasu..hehehehe.
    Saya agak berkenaan letak dalam pasu dan gantung.


  3. Makarimi Says:

    MillFa> My pleasure...WC
    Antonio> Thanks Antonio ;)
    Babes> Tiada masalah...Setelah bertahun berusaha untuk mengurangkan kadar kematian, jangkitan bakteria dan bagi memastikan lifespan catasetum untuk dijadikan 'specimen plant' kaedah ini adalah yang terbaik. Saya tidak syorkan menggunakan pasu kerana kelembapan yang tinggi akan memudahkan jangkitan bakteria dan akan mempercepatkan kadar 'rot' pada cane catasetum. Ada sebab kenapa saya hanya 'ceritakan' di sini tanam pada fern bark dan kayu. Catasetum jika diperhatikan mempumnyai 'air roots', jika orkid yg mempunyai 'air roots' memang paling sesuai di tanam begini...akar nya perlu terdedah kepada udara, jika di dalam pasu 'air roots' tidak terdedah kepada udara dan menyebabkan kelembapan yang terlalu tinggi yang menyebabkab ia mudah mendapat jangkitan kuman! Maka catasetum yang di tanam hanya bertahan kepada 5-6 cane paling banyak.


  4. Babes Says:

    Sy setuju tn, lihat sj la Catasetum sy tu tn, mcm nak mampus je dia kat pasu. Tapi knapa asalnya diorg jual kat pasu ya tn?
    Sy pun dah nak repot ni tn guna fern bark, tp kat Papar ni takda jual la, smua pasu je, ada jual tp kat Tamu KK tu pun hari Ahad, tdk bpeluang sy nak pg.