Makarimi Abdullah
Ini salah satu lagi kegilaan aku dalam genera dendrobium ni, tapi aku hanya pilih yang sesuai untuk pertandingan lah. Memang typical sket tentang ni, jika tak, ia tak berbaloi untuk di beli. Competition akan mengambil kira tona warna, twist dan arrangement. Sebab tu jika p tengok orchid show bunga2x yang dipertandingkan ada 'class' tersendiri gitu...'outstanding' & 'awesome'. Berbaloi jika dapat orkid yang berbunga begini.
Topik ini diketengahkan kerana kebetulan pula...kat kebun belakang rumah sekarang dendrobium ini tengah galak berbunga....bagi meriahkan Ramadhan ini. Ini antara orkid horn type yang ada dalam koleksi aku, cuma yang sedihnya...kebanyakan hybrid yang aku ada ni hampir kesemuanya tak bernama...masih mencari namanya. Ada satu species horn type yang aku beli anak tisu dari NT Orchids memang belum bernama lagi, even dalam encyclopedia orchid pun belum didaftarkan lagi.

0 Responses